Iedereen houdt van een goed heldhaftig verhaal op z’n tijd. Je komt ze overal tegen. In films, boeken, series en zelfs in de sport. Dat werd dit weekend extra duidelijk met de overwinning van Max Verstappen. Wat kunnen wij leren van helden zoals Max om onze evenementen naar een hoger niveau te tillen?
Joseph Campbell schreef er in zijn boek: De held met de duizend gezichten al over. Wij houden van helden! En evenementen zijn wat ons betreft als een heldenverhaal; met jouw bezoeker in de hoofdrol. Mag die held lekker achterover leunen of zorg je voor uitdagingen in je programma? Is er een mentor of dagvoorzitter die de held scherp houdt? Zet hij ze aan het denken? Is er voldoende tegenstand? Om je meer inzicht te geven in welke elementen een rol spelen in zo’n heldenverhaal koppelen we een aantal key-figures uit het leven van Max aan voorbeelden uit evenementen.
Max Verstappen en jouw event bezoeker
Mentor
Op jonge leeftijd introduceert Jos Verstappen, de vader van Max, hem in de wondere wereld van het racen. Als voormalig F1-coureur kan Jos, Max alles leren dat hij tijdens zijn carrière heeft geleerd. Joseph noemt dit: de mentor. Op je evenement is dit de (externe) presentator die ook kritisch durft te zijn naar het publiek en ze op scherp zet.
Uitdagingen
Nadat de mentor onze held heeft geïntroduceerd in de wereld van het autoracen moet hij allerlei uitdagingen overwinnen om beter te worden in wat hij doet. Zo heeft Max na meerdere kartwedstrijden op zijn naam te hebben gezet de overstap gemaakt naar de Formule 3 en vervolgens naar de Formule 1 te maken. Breng jouw held ook in beweging tijdens het evenement. Zitten ze de hele dag achteroverleunend op hun stoel? Of moeten ze interactief meedoen? Of misschien wel samen muziek maken?
Vrienden
Deze uitdagingen kan hij niet alleen overwinnen. Onze held heeft altijd vrienden aan zijn zijde die hem helpen bij zijn reis. Max is nergens zonder zijn technische engineers, adviseurs, pitstop medewerkers. Zij helpen hem om zo goed mogelijk te kunnen presteren en geven hem een duwtje in de juiste richting als het even zwaar wordt. Wie zijn de vrienden van jouw helden? Welke sprekers nodig je uit? En hoe zorgen zij voor het juiste duwtje in de rug bij jouw publiek?
Eindstrijd & Vijand
Dan is het moment daar. De eindstrijd moet worden geleverd. De apotheosis. Het moment waarop de vijand en onze held oog-in-oog staan met elkaar. Max start op pole position aan de strijd, maar geeft deze eerste plaats al snel op wanneer hij wordt ingehaald door Hamilton. Dan, in het heetst van de strijd, rijd onze held de vijand voorbij waarna hij de eerste positie weet vast te houden totdat hij de finish passeert. Zonder deze eindstrijd zou het maar een saaie race zijn. Is er op jouw evenement tegenstand? Nodig bijvoorbeeld de ontevreden klant eens uit om te vertellen waarom ze boos zijn weggelopen of een spreker die het totaal niet met je eens is. We zijn een heldenverhaal aan het maken, geen verjaardagsfeestje aan het organiseren. Een beetje tegenstand is zeker welkom, ook op jouw evenement.
Wil je meer tips of hulp bij het organiseren van jouw evenement? Via deze link kun je het Buzzmaster Event Experience Canvas downloaden. Deze kun je gebruiken bij jouw brainstorm om alle stappen van jouw heldenverhaal in kaart te brengen. Zo leer je je publiek beter kennen en zorg je ervoor dat je evenement nog beter past bij hun behoeftes.