Van een fysieke naar een digitale bijeenkomst

In deze onzekere tijden is het belangrijker dan ooit om te blijven communiceren, of het nu met je medewerkers is, je doelgroep, je leveranciers of je afnemers. Nu mensen vanuit huis werken en fysieke ontmoetingen tot een minimum beperkt worden, is het zaak om mensen met elkaar te blijven verbinden. Voorheen deden we dat door af en toe bij elkaar te komen in een van de vele eventlocaties in ons land. Helaas zit dat er nu even niet in.

We zijn dus aangewezen op online events. Maar hoe zorg je online voor verbinding? Hoe leg je online écht contact met je deelnemers? Een engaging, interactief online event creëren is niet makkelijk. Maar het is zéker niet onmogelijk. Met de juiste combinatie van mensen, tools en verhalen lukt het. Hoe? Hier een aantal tips om mee te beginnen.

Zorg voor interactie

Het woord uitzending verraadt het eigenlijk al een beetje. Je wilt voorkomen dat je gaat zenden naar je deelnemers. Laat deelnemers hun brandende vragen stellen aan de sprekers of leg een aantal quizvragen aan ze voor via de Buzzmaster-tool. Wellicht kun je zelfs een deelnemer in laten videobellen om zijn mening nog even toe te lichten.

Denk na over het juiste format.

Ga je voor een webinar met verschillende sprekers? Of is een online talkshow passender bij jouw bedrijf of onderwerp? Elk event is anders, elk online event is dat ook. Wat is voor jouw event de beste vorm?

Wees creatief.

Deze tip ligt misschien voor de hand, maar realiseer je dat je juist door creatief te zijn het verschil kunt maken met jouw online event. Durf af te wijken van de gebaande paden. Misschien is een radioshow op maat iets voor jou? Of is het een idee om alle deelnemers een yogamat toe te sturen om het online event te beginnen met een live yogasessie? Zorg dat je opvalt!

Maak het behapbaar.

Niemand zit erop te wachten om de hele dag achter zijn computerscherm te zitten. Maak je online event daarom kort, maar krachtig.

Knip je boodschap op in deel boodschappen.

Je hoeft bijvoorbeeld niet het hele verhaal in één online talkshow te proppen. Denk na over de combinatie van content uitingen en contactmomenten. Geef deelnemers na de talkshow bijvoorbeeld een link naar een verdiepende podcast, of stuur een link na met een video interview met de CEO. Dit helpt ook direct om je event behapbaar te houden. 

Zoek de juiste presentator

De presentator zorgt voor de juiste energie in jouw online event. Hij zorgt er ook voor dat het event goed verloopt en afloopt en helpt sprekers om hun verhaal op de best mogelijke manier te vertellen. Welke presentator past goed bij jouw boodschap of doelgroep?

Kortom. Online events verwachten een totaal ander denkpatroon dan offline events. Beeld jezelf in dat jij achter je laptop naar het evenement gaat kijken dat je nu zelf aan het organiseren bent. Wat zou jij zelf dan graag willen zien?