Jouw bezoeker de held van je evenement
Je hebt je rugtas gepakt, je comfortabele schoenen aangetrokken en klaar om op pad te gaan. Onderweg kom je verschillende hindernissen tegen, zo mis je de trein, pak je op het laatste moment een taxi naar het vliegveld, je hoort je naam omgeroepen worden en nog net op tijd ren je het vliegtuig in. Op de bestemming aangekomen word je meegevoerd in het avontuur, heb je geluksmomenten en tegenslagen. Heb je iemand gered die struikelde over het voetpad en kruisten jouw ogen met die van die wonderschone dame op de hoek van de bar.Β
Herkenbaar? Elk verhaal, boek, film, serie, of een heel mensenleven, heeft een bepaald patroon. En het ene is avontuurlijker en spannender dan het andere, maar er is een structuur te vinden.
Joseph Campbell, een Amerikaanse literatuurwetenschapper, schreef het boek: De held met duizend gezichten. Hij laat je kennismaken met de held en zijn avonturen en geeft een verhelderend inzicht over wat het betekent om mens te zijn. De reis van de held, de Heroβs Journey.
Wij bij BuzzMaster zien een evenement ook als een avontuur. Met, je raadt het al, jouw bezoeker in de hoofdrol. Maak van jouw bezoeker, of deelnemer van je evenement, een Held. Neem hem mee op reis, stuur een spannende uitnodiging , laat hem nieuwe dingen ontdekken, laat hem lachen, maar ook even stilstaan bij een belangrijk onderwerp dat hem raakt. Geef hem een blijvende herinnering. Want alleen dan kan je hem (of haar) raken en meenemen in het verhaal dat je wilt vertellen. Maakt jouw organisatie bijvoorbeeld een transitie door en wil je je medewerkers daarin meenemen? Daag ze uit en maak ze onderdeel van jouw verhaal.
We zitten op dit moment midden in de vakantieperiode en misschien ben je wel het grootste avontuur van je leven aan het beleven! Sta even stil bij wat het met je doet, sta even stil bij waar je straks aan terug denkt en sta even stil bij hoe je van jouw volgende evenement een avontuur maakt. Een onvergetelijk avontuur voor jouw held!
In de conceptfase van een evenement organisatie gebruiken wij vaak het Event Experience Canvas. In een brainstorm van ca. 4 uur brengen we de held, de bezoeker van jouw evenement, in kaart en leggen we de basis voor verdere conceptontwikkeling. Door je te verdiepen in de reis van je bezoeker, en je communicatiedoelstellingen helder te krijgen, kan je ze door verschillende touch points, uitdagingen en obstakels, echt bereiken.
Mocht jouw vakantie iets minder avontuurlijk zijn en vertoef je lekker in de tuin, op de camping of op het strand, dan heb ik nog een boekentip voor je π
De held met duizend gezichten β Joseph Campbell