Wat zakelijke events van festivals kunnen leren?

Het festivalseizoen wordt traditioneel gezien afgetrapt met Paaspop tijdens, jawel: het Paasweekend. De zomer kent meer festivals dan dagen in de maand. En in oktober is het einde van feesten weer voorbij. Althans voor even. Hoe krijgen al die festivals toch zoveel kaartjes verkocht? Waarom willen hun bezoekers zoveel betalen voor een biertje op een omheind terrein in plaats van in de zon in het park? Kortom, wat doen festivals waarvan wij, in de zakelijke evenementenwereld, kunnen leren? Hieronder de drie fases rondom iedere beleving en hoe ze dat bij festivals aanpakken.

1. Overtuigen van de bezoeker

Festival: Je kunt natuurlijk als festival de line-up delen en hopen dat dat de mensen overtuigt te investeren in een ticket. Festivals snappen echter dat ze de bezoeker enthousiast moeten maken en moeten overtuigen van de meerwaarde van hun festival. Ze delen naast de line-up vaak: (teaser)video’s rondom het thema, de plattegrond, artiesten spreken een korte videoboodschap in, early-bird tickets etc.

Congres: Veel bezoekers worden in zekere zin ‘verplicht’ om te komen. We hoeven mensen dan wel niet te overtuigen om een kaartje te kopen (meestal dan hè), maar we moeten ze wel overtuigen dat het komen ook voor hen een meerwaarde heeft. Hier wat tips om daarvoor te zorgen:

Tips:

·  De aftermovie van vorig jaar hoort ook daar: vorig jaar.

·  Maak gebruik van content!

·  Laat de sprekers uit jouw programma een korte video opnemen met daarin de kern van hun verhaal.

·  Laat de directeur in een korte podcast toelichten wat het doel van de dag is. Dan hoeft hij/zij ook niet meer het programma te openen op het podium.

2. Jouw evenement

Festivals: Festivals draaien om beleving. Knallende acts, vuurwerk en vette decors! Daar weten ze wel hoe je de mensen enthousiast moet houden. Overal waar je kijkt is wat te zien en te ervaren. Zo wordt het nooit saai voor het publiek.

Congres: Bij zakelijke evenementen zien we toch nog vaak een aaneenschakeling van sprekers op het podium. De een is natuurlijk beter dan de ander. Een goede aankleding en overheerlijke catering alleen is niet voldoende om de mensen bij de les te houden.

Tips:

·  Hoe start jouw evenement? Een spannende trommelact? Lasershow? Symboliseer dat de reis nu écht gaat beginnen.

·  Vaak staat de ‘grote act’ op congressen op het eind van de dag ingepland. De rest van de dag vallen we van de ene in de andere spreker. Zorg ook gedurende de dag eens voor een verrassing.

·  Interactie! Zit het publiek achterover in de stoel? Of worden ze ook betrokken bij het (inhoudelijke) programma.

3. En nu?

Festival: Het festival is achter de rug, de katers zijn verdwenen; terug naar het dagelijkse leven. Nu de bezoekers nog in extase zijn door het festival is dit hét moment om de ticketverkoop voor volgend jaar al te starten. Daarnaast worden mensen via behind-the-scenes footage, interviews van artiesten en andere content herinnert aan het avontuur dat ze hebben beleefd.

Congres: De aftermovie wordt gedeeld met daarin close-ups van de hapjes en de drankjes en de foto’s zijn online te bekijken. Dat kan anders! We willen de bezoekers herinneren aan jouw boodschap, niet aan de catering. Dus hoe breng jij jouw boodschap na het evenement nogmaals onder de aandacht?

·  80% van alle goodiebags worden weggegooid

·  Deel content waar je bezoeker op zit te wachten:

·  Maak podcasts met je sprekers met daarin praktische tips

·  Laat een razende reporter je bezoekers ondervragen i.p.v. een aftermovie

Benieuwd hoe jij meer uit jouw evenement kunt halen? In onze Event Experience Workshop vertellen wij je meer over storytelling en maken we samen de blauwdruk van jouw event. Neem contact met ons op dan zien we elkaar snel!